Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Follower yang Cute..

Sabtu, 31 Oktober 2009

~Cloth Diaperrs Promo Beli Banyak Mana Pun Arga Tetap RM25~

 CooLaBAbY Velcro WiTh 2 Insert..
Stock Limited...


NOW Promo Price: RM25.00All colors avlabe...











-CD RAINBOWBB WITH 2 INSERT-
(RM25.00/pc)










POCKET WITH 2 INSERT & CD COOLABABY ALL IN ONE(RM25.00/pc)
1.Orenge
2.Green
3.Dark Blue
4.White
5.Purple
6.Yelow
7.BBblue
8.Red
9.Mint
10.Pink




-CD BABYLAND CARTOON PRINTED WITH 2 INSERT-
(INNER MICROFLECCE)
(RM25/pc)

-SpongeBob
-Blue Monkey
-Hello Kitty




















Harga Pakej: RM24/pc


Harga Promo Untuk 5 x 24=RM120 Cd Button /Velcro/AIO Postage E-Parcel RM5 = RM125.00 Only
Harga Promo Untuk 10 x 24=RM240 Cd Button/ Velcro/AIO Postage E-Parcel RM8 = RM248.00  Only




HURRY GRABB NOW!!!





Jumaat, 10 Julai 2009

~Washable Cloth Diaper~

penjagaan & penggunaan lampin kain moden [cloth diaper ~ CD]

1. basuh dahulu cloth diaper dan 'insert' sekurang-kurangnya 3 kali prewash sebelum pertama kali hendak digunakan. gunakan sedikit saja sabun. kira-kira 1/4 sukatan. lebih elok guna sabun kain jenis kurang buih, tidak mengandungi enzyme (contoh enzyme pewangi atau enzyme pemutih) kerana sesetengah bayi mempunyai kulit yang sangat sensitif.

2. masukkan 'insert' ke dalam poket cloth diaper. ('insert' dibuat dari microfiber tidak boleh diletakkan secara terus menyentuh kulit bayi kerana kuasa serapannya yang kuat akan menyerap lembapan semulajadi kulit bayi). pastikan ianya ditolak kemas sampai ke bahagian depan. boleh digunakan sehingga 4 jam atau 4 kali basahan (sama seperti disposal diaper). bagi bayi yang 'heavy wetter', boleh dimasukkan dua 'inserts' ke dalam poket cloth diaper. apabila hendak menukar 'insert' harus tukar CD sekali walau pun 'microfleece' (bahagian dalam CD yang kena kulit bayi) ini sentiasa kering bagi mengelakkan bakteria dan ruam lampin.

3. sebelum dibasuh, keluarkan 'insert' dari poket cloth diaper. jika tiada poo-poo, bilas dan boleh terus dibasuh dengan tangan (berus tidak digalakkan terutama berus sabut) atau dimasukkan ke dalam mesin basuh seperti biasa. seelok-eloknya dimasukkan ke dalam laundry net supaya cloth diaper lebih tahan lama. seperti prewash juga, kurangkan sukatan sabun (1/4 daripada sukatan biasa). jika berpoo-poo pula, buang poo-poo ke dalam toilet bowl, pancut dengan air yang deras untuk tanggalkan sisa poo-poo, seterusnya seperti langkah di atas.

4. JANGAN masukkan 'softener' atau clorox semasa membasuh kerana 'softener' boleh mengurangkan daya serapan dan clorox boleh merosakkan cloth diaper/'insert'. anda boleh menggunakan cecair basuh pinggan (contohnya 'Sunlight') pada 'microfleece' untuk menanggalkan warna kekuningan (kesan poo-poo) sekiranya ada. andaikata cloth diaper tidak sempat dibasuh terus, tinggalkan saja di dalam baldi kering tanpa perlu direndam dan boleh dibasuh kemudian. simpana tidak boleh lebih dari 3 hari.

5. bagi 'insert', sekiranya sudah lama digunakan dan nampak kekuningan, JANGAN gunakan clorox untuk memutihkanya. boleh diperahkan limau nipis pada 'insert' yang basah dan ditinggalkan seketika sebelum dibasuh. ataupun boleh dicampurkan sedikit soda bikabonat semasa membasuh kemudian dibilas dengan air yang dicampurkan dengan sedikit cuka tetapi JANGAN dibuat pada cloth diaper kerana cuka boleh merosakkan PUL (material sebelah luar cloth diaper) yang boleh mengakibatkan kebocoran. jangan risau, kekuningan ini juga boleh hilang apabila dijemur ditengah panas matahari atau pun setelah 'insert' dibasuh berulang kali. matahari adalah peluntur yang terbaik juga.

6. sebulan atau seminggu sekali, lakukan 'stripping' iaitu dengan membersihkan bahagian dalam dan luar 'microfleece' dengan sabun basuh pinggan yang elok kuasa tanggal minyaknya contohnya 'Sunlight', kemudian dibilas bersih-bersih supaya 'microfleece' dapat berfungsi dengan baik. biasanya apabila cloth diaper sudah lama digunakan dan nampak seperti 'microfleece' kurang menyerap dan air kencing keluar mengikut tepi cloth diaper, maknanya 'stripping' perlu dilakukan untuk mengeluarkan kekotoran halus atau mendapan sabun yang mungkin terperangkap pada 'microfleece'.

mudah bukan????? mari kita guna lapin kain moden ini beramai-ramai....

Go Green!!!!

Giveway Jom jadi Folower lampinkainshop..dapat Earthbaby CD bernilai RM42/pc

~COOLaBABY CLOTH DIAPERS WITH 2 INSERT~

~Pic dibawah menunjukan cara2 CD boleh di ubah size mengikut tumbesaran bayi...~



























All Customer All Colors On next week Arrive...
THANK YOU FOR YOUR SUPPORT

1.Orange
2.Green
3.Blue
4.White
5.Purple
6.Yellow
7.BBblue
8.Red
9.Mint
10.Pink

Khamis, 9 Julai 2009

~My Cute Baby ~

~My Cloth Diaper Experiance~















-Masukan cd dalam Mesin Kalau de net beg lagi elok..
















-Masukan sabun jangan masukan softner atau Klorok nanti akan merosakan material




















MY COOLaBABY CLOTH DIAPERS UNDER THE SUN

































PREWASH (Pra basuhan):
1- Ini adalah basuhan pertama apabila anda baru membeli cd. Kiranya acara mandi bunga la... Perasmian untuk digunakan.
2- Caranya adalah.. basuh dan jemur sebanyak 3 kali. Sila basuh jemur.. basuh jemur..basuh jemur ya dear
3- Untuk material HEMP, basuhan secara berasingan perlu dilakukan. Hemp perlu diasingkan dari CD/insert material lain semasa Prewash.
4- HEMP juga perlu di prewash kan dengan air panas.
5- Bagi material microfiber..memadai basuh macam biasa

DRY PAIL SYSTEM
1- Sebenarnya ada Wet pail, Dry Pail tapi ku pakai 1 jek baldinya
2- Balik dari nursery..bilas sket Cd yg telah digunakan. Then masuk dalam 1 baldi TANPA AIR
3- Kumpul sampai hari pembasuhan.
4- Sekali gus basuh semua sekali dan masukkan CD dalam barisan di atas (jemur di ampaian)

STRIP WASH
1- Sepanjang ku bercd ni..ada 2 kali baru ku buat strip wash (ku dah bercd 13 bulan..alhamdulillah)
2- Strip wash dibuat apabila mendapati Cd mula leaking (ni disebabkan lapisan minyak dalam najis bayi.. lama2 berkumpul dan membentuk lapisan pada cd)
3- Basuh cd satu persatu menggunakan sabun basuh pinggan , contohnya sunlight.
4- letak sedikit sabun pada insert/cd dan tenyeh2 sket..:D
5- Bilas then ku masuk mesin kasi bilas.
6- Bilasan terakhir ku letakkan sedikit soda bikarbonat. Fungsinya adalah untuk mengembalikan keputihan Cd.
7- setelah ku buat strip wash... maslah leaking dapat di atasi.
8- Perhatian ya tuan puan.. strip wash ni hanya dilakukan sekali sekala sahaja. Tak baik untuk kesihatan CD kalo dilakukan terlalu kerap.


~Macam Mana Nak Guna CD~















-Letak CD dengan Insert...Kalau untuk malam,leh letak 2 insert...tebal sikit


















-Masukan insert dalam pocket CD...masukan elok2















-Kemaskan Bahagian atas















-Dah siap pun..ringkas jek kan...adjust ikut size
keselesaan anak anda














-Taraaaaaaaaaa...dah siap untuk dipakai...
pakaikan je macam nak pakai dispo diapers

Jumaat, 26 Jun 2009

All Price RM38.00(harga Asal) Harga Promosi RM35.00

Rabu, 24 Jun 2009
















PRICE:1 CLOTH DIAPERS WITH 2 INSERTS = RM35.00 STOCK ARE BACK IN TOWN!

ALL COLORS ARE AVAILABLE..FEEL FREE TO ORDER THIS CHEAP YET GOOD QUALITY CLOTH DIAPERS..


JADUAL WAKTU PENGGUNAAN HARIANMASA PENGGUNAAN COOLABABY

7.00 – 10.00 PAGI 1 POCKET + 1 INSERT
10.00 – 1.00 TGH HARI 1 POCKET +1 INSERT
1.00 – 4.00 PETANG 1 POCKET + 1 INSERT
4.00 – 7.00 PETANG 1 POCKET + 1 INSERT
7.00 – 12.00 MLM 1 POCKET + 2 INSERT
12.00 – 7.00 PAGI 1 POCKET + 2 INSERT
JUMLAH PENGGUNAAN SEHARI 6 POCKET DENGAN 8 INSERT

JUMLAH PENGGUNAAN SEHARI 6 POCKET DENGAN 8 INSERTCARA MEMBASUH CD

•PREWASH 2 KALI SEBELUM DIGUNAKAN TANPA MENGGUNAKAN SABUN

•BUANG SEMUA “POO” KE DALAM TOILET BOWL DAN BILAS SEBELUM DI MASUKKAN KE DALAM DIAPER PAIL.

•BASUH MENGGUNAKAN MESIN BASUH, MEMBASUH TANGAN MENGGUNAKAN BERUS ADALAH TIDAK DIGALAKKAN

•GUNAKAN SABUN YANG PALING MURAH DI PASARAN, TIADA PELUNTUR MAHUPUN BAHAN KIMIA YANG MELAMPAU

•GUNAKAN LAUNDRY NET UNTUK MEMBASUH CD MENGGUNAKAN MESIN BASUH

•SIDAI DI BAWAH CAHAYA MATAHARI ATAU PUN MASUKKAN KE DALAM DRYER

KENAPA LAMPIN KAIN

Kenapa Lampin Kain?

Terdapat banyak perbincangan tentang kenapa perlu kita gunakan lampin kain dan berhenti menggunakan lampin pakai buang. Pada masa ini, terdapat banyak artikel di internet tentang isu ini, berikut dihuraikan serba sedikit kenapa kita perlu memilih menggunakan lampin kain. Tapi, fikirkanlah... adakah anda mahu memakai kertas dan plastik, atau memakai kain kapas yang lembut?

Isu Kesihatan

Lampin Pakai Buang mengandungi bahan kimia sintetik di dalamnya


Dioxin - bahan yan terhasil dari proses pelunturan. Kertas yang digunakan bagi menghasilkan lampin pakai buang perlu dilunturkan supaya nampak putih dan bersih. Dioksin merupakan toksin bersifat karsinogen (menyebabkan kanser) Penggunaannya telah dilarang dibanyak negara, tetapi tidak termasuk USA.

Sodium polyacrylate - Bahan ini dimasukkan ke dalam lampin pakai buang untuk membuatnya menyerap dengan banyak. Ia akan bertukar kepada gel apabila basah. Ia boleh menyebabkan kulit bayi menjadi kemerah0merahan sekiranya lampin lambat ditukar. Dalam kes alahan kronik, ia boleh menyebabkan muntah-muntah, demam serta jangkitan kuman. Gel ini tidak lagi digunakan dalam pembuatan tampon wanita sejak 1995 kerana dikaitkan dengan Toxic Shock Syndrome


TRIBUTYL TIN (TBT) - Di label sebagai environmental pollutant dan sangat toksik. Ia boleh menganggu sistem hormon dan imunisasi badan.


Kes ruam lampin yang kian meningkat - Menurut Journal of Pediatrics, 54% dari bayi berumur 1 bulan yang menggunakan lampin pakai buang mendapat ruam lampin. Kajian perubatan lain pula telah mendapati bahawa kes ruam lampin telah meningkat dari 7% ke 78% dari tahun 1955 ke 1991. Ini dikatakan selari dengan peningkatan penggunaan lampin pakai buang. Sebab-sebab yang ruam lampin adalah alahan, kekrangan pengudaraan di dalam lampin, kepanasan, dan bayi tidak ditukar lampinnya dengan kerap kerana bayi tidak merasai kebasahan sebagaimana memakai lampin kain. Ia adalah bahaya kerana membiarkan bayi memakai lampin yang sama sehingga berjam-jam akan menyebabkan bakteria bertindakbalas dengan ammonia dalam air kencing, dan menyebabkan ruam lampin.

Isu Alam Sekitar

Lebih dari 27 juta lampin pakai buang sampai ke tempat longgokan sampah di serata dunia. Sehelai lampin pakai buang mengambil masa sehingga 500 tahun untuk mereput dengan sendirinya. Di rumah yang mempunyai anak kecil, lampin pakai buang menyumbang 50% dari keseluruhan sampah yang dikeluarkan dari rumah itu. Lampin pakai buang akan mencemarkan air dan menybabkan penyakit apabila terkumpul dengan banyaknya di tempat longgokan sampah. Lampin pakai buang menggunakan banyak bahan mentah bagi menghasilkannya, termasuk pokok yang menghasilkan kertas, serta bahan kimia bagi menghasilkan plastik


Lampin Pakai Buang juga dikaitkan dengan Asma (lelah).

Satu kajian yang dijalankan di Jerman pada tahun 2000 telah mendapati bahawa lampin pakai buang menaikkan suhu sekitar skrotum dan boleh menjadi punca rosaknya mekanisma penyejukan yang semulajadi. Ia boleh memberi kesan kepada kesuburan pada masa akan datang.

Lampin Kain ternyata lebih mesra alam
Kos

Wang adalah faktor penting yang perlu diambilkira semasa memilih sistem bagi menggunakan lampin kain. Penggunaan lampin pakai buang merupakan kos berterusan dan sangat mahal apabila dicongak balik, lebih-lebih lagi bagi keluarga yang mempunyai lebih dari seorang anak kecil yang memakai lampin. Penjimatan kos dengan menggunakan lampin kain dapat dilihat dalam perbandingan di bawah

Kos bagi lampin pakai buang
Anak anda menggunakan 7 lampin pakai-buang sehari pada kos RM0.60 setiap satu
RM0.60 X 7=RM4.20 sehari

RM4.20 X 365 hari=RM1533 setahun

RM1533 X 3 =RM4599 untuk 3 tahun

Kos menggunakan lampin kain

Untuk kemudahan anda, anda perlu menggunakan sekurang-kurangnya 12 helai, jika anda ingin mencucinya setiap hari:

Sehelai lampin : RM35.00

Insert (Lapisan Dalam): RM18

Jumlahnya: RM82Beli 12 helai: 12 X RM 35.00 =RM420.00Beli 24 helai: 24 X RM35.00

=RM840.00 (lebih banyak lampin, lebih tahan lama kerana lambat lusuh)Kos kekal sepnajang 3
tahun & boleh menggunakan lampin yang sama sekiranya ingin menambah anak seterusnya.


Latihan awal ke bilik air
Semakin bayi membesar, ia mudah mengecam perbezaan basah dan kering. Ini menyebabkan bayi ini mudah di ajar menggunakan bilik air
Lampin kain kini juga telah banyak dimodenkan dan memudahkan ibu-ibu. Dan banyak terdapat di pasaran, dengan pelbagai jenama dan warna yang menarik. Dan jika anda mempunyai pilihan, adakah anda lebih suka duduk di atas plastik atau kertas atau atas kain yang lembut?
Ingin mengetahui lebih lanjut, sila hantar emel kepada saya sue.ida84@yahoo.com
Saya sedia memberi penerangan terperinci.
Terima kasih...

Nak mahu berjimat atas perbelanjaan lampin pakai buang anak2 anda? Kini ada Cloth Diaper, lampin era terkini yg boleh dipakai guna semula...

- Rekaan yang unik 3*3 lipatan, mudah ditukar kepada pelbagai saiz mengikut pembesaran bayi.
- Sesuai untuk bayi dari 3-13 kg
- Kalis air dibahagian luar PUL (polyurtehane laminate) untuk mengelak kebocoran
- Penyerap SUPER 3 lapisan 'insert' dan pelapik dalam
- Pelapik dalam yang lembut selesa untuk bayi
- Mudah untuk diubah saiz pinggang dan peha
- 100% boleh diguna dan dibasuh semula
- Mudah dan mesra alam
- 'Inserti dibuat daripada tuala lembut
- 100% polyester fibre
- Alternalif untuk anak anda yg kulit alahan pada lampin pakai buang


Features:

  • Unique desgin of 3 * 3 snaps ,easy to adjust different size for any age of baby,fit baby weight from 3 Kg to 13 Kg
  • Easy to adjust waist and leg
  • Super absorbent 3 layer inserts and inner fleece
  • Soft inner fleece to make baby feel good
  • Waterproof of outer PUL to prevent leakage
  • Made of 100% Polester

Wash Instrution:

Wash diapers prior to first use to remove residues left behind from fabric manufacture.
If the diaper has been soiled, rinse into a bucket and then tip bucket contents down the toilet and flush.
Do not use bleach or fabric softeners.
Tumble dry on the warm weather.